TPMS

Vi kan servicere din bil med TPMS!

TPMS værktøj fra ATEQ i aktion.

TPMS værktøj fra ATEQ i aktion.

Vi har indkøbt et professionelt TPMS diagnose-værktøj fra den franske producent ATEQ og vi kan derfor servicere 98% af alle biler med TPMS.

Programmering, omkodning, læsning og kloning / erstatning af TPMS sensorer klarer vi!

Som følge af et nyt EU-direktiv er det lovpligtigt at alle fabriksnye biler som bliver solgt i Danmark efter d. 1. November 2014 er udstyret med TPMS systemet. (Der er således intet krav om eftermontering på biler som er blevet solgt fabriksnye før denne dato!) Systemets formål er at højne sikkerhed og komfort.

TPMS-sensorerer “snakker forskellige sprog”. Derfor skal de, når de er monteret i hjulet, også programmeres så de kan snakke sammen med netop din bil. Denne opgaver er ikke noget man selv kan gøre, men kræver special-udstyr.

Hvad er TPMS?

TPMS er en forkortelse for “Tyre Pressure Monitoring System”, eller på dansk, dæktryksovervågningssystem. Idéen med TPMS er ganske simpel; systemet overvåger lufttrykket inde i alle 4 hjul på bilen. Hvis der opstår tegn på tab af luft i ét eller flere hjul f.eks. som følge af en punktering, så advarer systemet bilens fører om dette. En punktering skal selvfølgelig udbedres. Korrekt dæktryk er vigtigt af flere årsager:

  • Dækket har lav rullemodstand, hvilket giver god brændstoføkonomi
  • Dækket har optimalt greb
  • Dækket er bedre til at aflede vand så det griber bedre i regnvejr
  • Dækket bliver slidt korrekt / ensformigt på hele trædefladen
  • Dækket bevarer sin lasteevne og overopheder ikke ved belastning eller høj fart

De fleste af de biler du, som sikkert har oplevet på motorvejen med dæk, som direkte er “eksploderet”,  har ganske givet kørt med for lavt dæktryk!

Der findes to teknikker at måle dæktrykket på, og derfor taler man om to forskellige typer af TPMS; direkte og in-direkte.

In-direkte: Dette system måler ikke trykket direkte, men regner trykket ud på baggrund af hjulenes rotationshastighed. Ergo en indirekte måling af dæktryk, heraf navnet. Ligesom en ballon, så udvider et dæk sig en smule, når det fyldes med luft og derfor vil dækkets rulleomkreds vokse. Hvis et dæk taber luft så vil det begynde at snurre hurtigere end før, og dette kan bilen måle. Fordelen ved dette system er at det er billigere at fremstille og servicere, fordi man benytter bilens allerede eksisterende ABS-sensorer i bremsesystemet til at lave målingen. Ulempen er at systemet kun kan måle dæktryk når bilen er i bevægelse og hver gang der serviceres eller efterfyldes med luft skal systemet kalibreres og køres ind.

Direkte: Dette system har en lille elektronisk føler inde i hvert af de 4 hjul, som måler både dæktryk og temperatur og derefter sender disse informationer via radiobølger til bilens computere. Fordelene er at dette system er mere præcist og fintfølende og at det fungerer selv mens bilen står stille inden den begynder at køre. Ulempen ved direkte måling er at sensorerne er relativt dyre og skal udskiftes når batteriet inden i sensoren løber tør. Der er også en lille risiko for at beskadige sensorer ved af- og påmontering af dæk på fælgen.

NB -NB VIGTIGT:  Du må  ALDRIG anvende det punktérvæske, som mange nye biler har i stedet for reservehjul. Væsken kan ødelægge TPMS-sensorerne. Dvs. at du ved en punktering risikerer at  skulle betale både for en lapning OG en ny TPMS-ventil !!!!!!

Hvilket system din bil har afhænger af dit bilmærke og model!

Hvad betyder TPMS for mig som kunde?

Hvis din bil kører med det indirekte system så vil du opleve at indflydelsen er minimal. De fleste biler med det indirekte system har en knap i kabinen, som man trykker på når man har udskiftet hjulene på bilen eller når man efterfylder med luft. Bilen vil efterfølgende kalibrere TPMS-systemet automatisk når kørslen påbegyndes.

Hvis din bil derimod har det direkte system så har det en lidt større indflydelse på dig som bil-ejer og vil udgøre en ekstra omkostning! Batteriet i sensorerne kan IKKE udskiftes, og derfor skal sensoren erstattes med nogle års mellemrum. Desuden skal der anskaffes nye sensorer hvis der skal laves et ekstra sæt hjul til bilen. Dette vil f.eks. være hvis du har købt din nye bil på sommerhjul, og du mangler et sæt vinterhjul. Disse hjul skal også udstyres med TPMS-sensorer, som skal anskaffes, monteres og kodes til bilen.